Sådan får du succes med Lokal SEO = Søgeoptimering i dit lokalområde
Der er konstant og hele tiden personer, som søger efter produkter og serviceydelser i dit lokalområde. På denne side finder du gode råd til, hvordan din virksomhed kommer frem på side 1 i de lokale søgeresultater.
Jeg sidder klar ved telefonen! - Ring til mig på telefon 70 25 55 52, hvis du har brug for hjælp til din lokale SEO-optimering.
Senest opdateret: 21. juli 2020 Hvad er egentlig en lokal virksomhed set med Googles øjne?En lokal virksomhed er set med Googles øjne enhver virksomhed, der leverer varer eller tjenesteydelser til personer eller virksomheder nærområdet. En lokal virksomhed kan således være en enkelt lokalt baseret virksomhed, eller det kan være en større virksomhed med flere forretninger, der hver især opererer i et afgrænset lokalmråde. Hvad omfatter arbejdet med lokal SEO?Lokal SEO inkluderer en række tiltag for at få dit websted godt placeret i Google søgeresultater samt virksomhedsregistre såsom De Gule Sider, Krak og Yelp foruden lokale anmeldelser. På denne side beskriver jeg nogle af de virkemidler, jeg arbejder med, når jeg skal have dig frem på side 1 i lokale søgeresultater
Lokalt søgeresultat for søgningen: [biler odense]
Vi bruger vores smartphone til at finde attraktive virksomheder i nærhedenTænk lige over dette: når en mulig kunde ringer til dig, eller går ind ad din butiksdør, er hans forberedelse ofte begyndt med en online søgning. Vigtigheden af at arbejde med lokal SEO understreges af nogle friske 2020 data leveret af Think with Google:
Ovenstående er tal fra USA, men erfaring viser, at vi i løbet af et år til halvanden indhenter amerikanerne. Hvis du betjener kunder lokalt, skal du derfor fokusere på at forbedre din lokale søgestyrke, så flere kan finde dig. Med en stærk lokal digital tilstedeværelse, kan din virksomhed ikke blot øge din synlighed på nettet, men få flere kunder til at gå ind ad døren i din forretning. Herunder ser du et søgeresultat for en søgning på "webdesign odense". Jeg ligger blandt de tre geografiske resultater og har en femte og en sjette placering i de organiske søgeresultater. Og kampen er hård, kan jeg afsløre :)
Lokalt søgeresultat for søgningen: [webdesign odense]
Hvordan skal du gå til opgaven med lokal SEO?Det er vigtigt, at du tager magten over din virksomhedsinformaton i de virksomhedsregistre, som folk benytter. Nogle, såsom Google My Business, er helt gratis at være optaget i. Andre virksomhedsregistre koster penge, hvis du også vil have et link til din side, og det vil du naturligvis gerne. Det kan fx være steder som www.krak.dk og www.degulesider.dk (som er det samme firma). Gratis optagelse af din virksomhed i www.linkedin.dk og www.facebook.dk og måske www.tripadvisor.dk og www.yelp.dk vil medvirke til, at du bliver mere synlig lokalt. Med det stigende antal online virksomhedsregistreringer, og det skiftende lokale SEO-landskab, er det bydende nødvendigt, at du som lokal virksomhed har fuldstændigt styr på, hvordan du er registreret i alle de vigtigste virksomhedsregistre. Læs også: Få styr på dine webejendomme
Herover ser du min egen Google My Business registrering. Her har jeg sørget for at udfylde branchekategorier, åbningstider, virksomhedsbeskrivelse samt lavet et "Lokal SEO 2018" opslag. Derudover har jeg fået nogle gode anmeldelser, som kan være med til at overbevise andre om, at jeg absolut er værd at snakke med.
De fire geografiske niveauer for lokal SEONår du skal op på side ét i de lokale søgeresultater, kan du tage udgangspunkt i fire geografiske niveauer:
Hjemmesider, der har fokus på et lokalt publikum er forskellige fra dem, som er nationalt eller globalt orienterede. Derfor skal det være tydeligt, hvor din lokale virksomhed hører til. En søgeordsanalyse vil hjælpe dig til at forstå, hvordan folk googler lokalt i dit område, og hvilke af de fire geografiske niveauer, du skal tage i brug.
Få en uforpligtende opringning fra Online WebDesign
Søgeordsanalysen vil hjælpe dig til at forstå hvordan dine kunder googler lokaltSøgeordsanalyse kan godt være lidt indviklet, men start med at spørge dine kunder. Du skal ganske enkelt udspørge dine kunder om deres søgeadfærd. Spørg dem, om de kan huske, hvad de søgte efter, da de første gang besøgte din hjemmeside. Eller bare spørg hvad de tror, de ville søge efter, hvis de var på udkig efter en virksomhed, som din. Du får på den måde yderst værdifulde oplysninger. For de mange lokale søgeforespørgsler, vil folk meget naturligt anvende en geografisk lokalitet, sammen med det produkt, de søger efter. For eksempel kan de vælge at de lokale søgninger: [biler odense], [biler odense M] eller [biler skibhusvej]. Det er dog langtfra altid, at folk benytter en geografisk lokalitet, når de søger efter noget lokalt. Som du nok har bemærket, så er Google jo fantastik god til at opfange folks intentioner, også selv om du ikke har angivet bynavn, vejnavn eller lignende i din søgning Så selv hvis folk ikke bruger et lokalt geografisk udtryk i deres søgeforespørgsel, vil Google alligevel genkende deres forespørgsel som en lokal søgning. Hvis jeg således befinder mig i Odense, vil en simpel søgning efter [biler] uden angivelse af bynavn give mig lignende (men ikke identiske) resultater, som hvis jeg googler [biler odense]. Jeg vil få søgeresultater baseret på min placering, fordi Google i de fleste tilfælde ganske enkelt gætter at min forespørgsel drejer sig om en lokal søgning.
Ekspertise, autoritet og tillid er tre vigtige pejlemærker for Google, når den skal vurdere hvor højt en hjemmeside skal placeres i søgeresultaterne.
Google Ads er et af de bedste analyseredskaberEt af de absolut bedste analyseværktøjer er en ganske almindelig Google Ads (tidligere AdWords). Det kan være, at du allerede har en Google ads konto, som du kan passe til. Hvis du ikke har en Google Ads konto, kan jeg hjælpe dig med sætte en billig konto op. Dermed får du adgang til meget præcise informationer om, hvad folk googler. Søgeordsstatistikken i Google Ads hjælper dig til at afsløre, hvad det er for lokale søgeord, der benyttes i forbindelse med en virksomhed som din. Lav en fyldig lokal SEO-beskrivelse af din virksomhed, dine produkter og dine serviceydelserI beskrivelsen af din virksomhed skal du sørge for at præcisere, hvor din virksomhed hører til jævnfør de fire geografiske niveauer, jeg har omtalt ovenfor. Kombiner beskrivelsen med de faglige søgeord, du fandt frem til i søgeordsanalysen. Skriv om dine produkter, serviceydelser, projekter og ekspertiseområder, gerne kombineret med udtalelser fra kunder. Det som andre har udtalt om din virksomhed tæller nemlig langt mere end hvad du selv hævder, at du er god til. Igennem hele processen er det vigtigt, at markering af den geografiske placering er tydelig.
Har du brug for hjælp til at komme frem i de lokale søgeresultater, kan du kontakte mig på telefon 70 25 55 52
Giv dine kunder et indbydende førstehåndsindtryk, og pas på, de ikke smutter med det sammeNår du er kommet frem på side et i søgeresultaterne, og fået kunderne til at klikke på netop din virksomhed, skal du sikre dig, at de bliver på din hjemmeside og ikke klikker sig væk. Google spotter hurtigt, hvis du har en høj afvisningsprocent, og vil derefter placere dig lavere i søgeresultaterne. Kunderne ønsker at vide, hvem de har med at gøre, så du skal sælge dig selv rigtig godt. Din hjemmeside skal afspejle din forretning og give dine besøgende tillid til dig. Det er vigtigt for både den besøgende og for Google, at du har et godt og fyldigt tekstindhold på din side. Beret om din virksomhed, dine forretningsmæssige mål, alt om dit produktprogram m.v. Du kan også komme ind på udviklingen inden for din branche eller begivenheder, der vedrører din virksomhed. Og husk hele vejen igennem at få nævnt de relevante geografiske betegnelser (fx Fyn, Odense, Postnummer 5000, Skibhuskvarteret, Skibhusvej), som beskrevet ovenfor. Hvis du har en praksis eller en fysisk butik, så skal du sørge for at vise nogle billeder af høj kvalitet fra din virksomhed - helst også nogle af dig og dine medarbejdere. Videoer er en god måde at præsentere din virksomhed til dit publikum. Er du en lokal virksomhed, skal din hjemmeside udstråle, at du er parat til at møde din kunde ansigt-til-ansigt. Du og dine medarbejdere skal frem i lyset.
Google: få bedre lokal rangering Udbyg din position med lokale links til din hjemmesideDu skal i videst mulig omfang sørge for hjælpe Google til at forstå det geografiske tilhørsforhold gennem linkning til og fra andre lokale hjemmesider. Understøt din lokale SEO med Facebook og LinkedInFacebook og LinkedIn bør absolut være en del af din lokale SEO-strategi. Nogle gange kan det være meget svært at få andre til at like din virksomheds Facebook- eller LinkedIn-side, men du bør som minimum få oprettet siderne, udfyldt firmaoplysningerne og lavet en linkkobling mellem den og din hjemmeside. Nogle gange er det nemt at få folk til at like din hjemmeside, og så er det rigtig relevant løbende at fodre din Facebook- og LinkedIn side med nye indlæg om produkter og personer og events.
Fandt du frem til mig ved søgning på nettet?De fleste af mine kunder finder frem til mig, fordi jeg er god til søgeoptimering. Du kan læse mere om, hvordan du også får succes med din søgeoptimering her: Jeg har 20 års erfaring med lokal SEOJeg har hjulpet kunder med at komme frem i lokale søgninger i mere end 20 år. Hos Online WebDesign skal du ikke igennem nogen telefonsluse, og du har altid den samme kontaktperson år efter år!
|