Lokal online marketing – Jeg får dig frem i de lokale søgeresultater

Bliv fundet når dine kunder googler lokalt

Hvis du har en lokal virksomhed, vil du naturligvis gerne score højt på søgeresultater i dit lokalområde. Her gennemgår jeg hvorfor SEO er så vigtig i forhold til lokal søgning. Og jeg beskriver nogle af de virkemidler, jeg arbejder med, når jeg skal have dig frem på side et i de lokale søgeresultater

Hvad er en lokal virksomhed set med Googles øjne?

Google betragter enhver virksomhed, der leverer varer eller tjenesteydelser til lokale personer eller virksomheder som en "lokal virksomhed". En lokal virksomhed kan være en en enkelt lokalt baseret virksomhed, eller det kan være en virksomhed med flere butikker, der hver især opererer i bestemte afgrænsede lokale områder.

 

 

Lokal søge strategi - Lokal SEO - Lokal online markering

Lokalt søgeresultat for søgningen: [biler odense]

 

Hvorfor er lokal online markering så vigtig?

Når din kunde ringer til dig, eller banker på din dør, er hans forberedelse ofte begyndt med en online søgning. Ifølge en amerikansk undersøgelse fra 2016, vil 76 % af de personer, der gennemfører en lokal søgning på deres smartphone, besøge en lokal forretning inden for 24 timer, og 28 % af disse besøg vil resultere i et køb. Dette billede svarer formentlig til hvordan det ser ud i Danmark i dag. Med en stærk digital tilstedeværelse, kan din lokale virksomhed ikke blot øge din online synlighed, men også skaffe flere kunder til din fysiske placering.

Hvordan går jeg til opgaven?

Det er vigtigt, at jeg får taget magten over din optagelse på de virksomhedsfortegnelser, som folk benytter. Nogle, såsom Google My Business, er helt gratis. Andre koster penge. I hvert tilfælde, hvis du også vil have et link til din side, og det vil du jo gerne. Det kan fx være steder som www.krak.dk og www.degulesider.dk. Optagelse af din virksomhed i www.linkedin.dk og www.facebook.dk og måske www.tripadvisor.dk og www.yelp.dk vil medvirke til, at du bliver mere synlig lokalt.
Jeg gennemgår om oplysningerne om din virksomhed er korrekte, og om du er havnet i de rigtige branchekategorier. Ukorrekte firmaoplysninger giver en dårlig brugeroplevelse, og skade på din virksomheds tilgængelighed. Det kan fx ske hvis du er registreret med forkert telefonnummer, e-mail eller adresse.

Med det stigende antal online virksomhedsregistreringer, og det skiftende lokale SEO-landskab, er det bydende nødvendigt, at du som lokal virksomhed har fuldstændigt styr på, hvordan du er registreret i de digitale virksomhedsregistre. 

 

 

Google: få bedre lokal rangering

 

De fire geografiske niveauer for lokal søgning

Når jeg skal have dig op på side ét i de lokale søgeresultater, tager jeg udgangspunkt i fire geografiske niveauer:

  • Det regionale niveau (fx ’Fyn’)
  • By-niveauet (fx ’Odense’)
  • Kvarter-niveauet (fx ’Skibhuskvarteret’)
  • Gade-niveauet (fx ’Skibhusvej’)

Hjemmesider, der har fokus på et lokalt publikum er forskellige fra dem, som er et nationalt eller globalt orienterede. Det skal være tydeligt, hvor du hører til. Søgeordsanalysen vil hjælpe mig til at forstå, hvordan folk googler og hvilke af de fire geografiske niveauer, jeg skal tage i brug:

Søgeordsanalysen – Hvordan googler folk lokalt?

Søgeordsanalyse kan være lidt indviklet. Men da du som lokal virksomhed jævnligt mødes med dine kunder, har du en vigtig rolle. Du skal ganske enkelt udspørge dine kunder om deres søgeadfærd. Spørg dem, hvad de søgte efter, da de første gang besøgte din hjemmeside. Eller bare spørg hvad de ville søge efter, hvis de var på udkig efter en virksomhed, som din. Det er yderst værdifulde oplysninger, og vi kan tage en løbende snak om, hvad kunderne svarer efterhånden som du får spurgt flere og flere.
Jeg vil med mine værktøjer og min erfaring pejle mig yderligere ind på, hvad det er for søgeord, dine lokale kunder bruger. Da jeg betjener mange kunder over hele landet, er der stor sandsynlighed for at jeg har nogle relevante statistikker for andre kunder, som jeg kan dykke ned i. For de fleste lokale søgeforespørgsler, vil folk meget naturligt anvende en geografisk lokalitet, sammen med det produkt, de søger efter. For eksempel kan de vælge at google [biler odense] eller [elektriker odense].

Det er dog langtfra altid, at folk benytter en geografisk lokalitet, når de søger efter noget lokalt. Google er jo fantastik god til at opfange folks intentioner, også selv om de ikke har angivet bynavn, vejnavn eller lignende.

Så selv hvis folk ikke bruger et lokalt geografisk udtryk i deres søgeforespørgsel, vil Google alligevel ofte genkende deres forespørgsel som en lokal søgning. Hvis jeg befinder mig i Odense, vil en simpel søgning efter [biler] uden angivelse af bynavn give mig lignende (men ikke identiske) resultater, som hvis jeg googler [biler odense]. Jeg vil få søgeresultater baseret på min placering, fordi Google i de fleste tilfælde ganske enkelt gætter at min forespørgsel drejer sig om en lokal søgning. 

Google AdWords er et af mine vigtigste analyseredskaber

Et af de absolut bedste analyseværktøjer er en ganske almindelig AdWords konto (altså Googles betalte annoncer). Det kan være, at du allerede har en AdWords konto, som jeg kan passe til. Hvis du ikke har en AdWords konto, kan jeg sætte en billig konto op, som kan give mig præcise informationer om, hvad folk googler. AdWords' søgeordsstatistik hjælper til at afsløre, hvad det er for lokale søgeord, der er vigtig for din virksomhed.

Fyldig lokal SEO-beskrivelse af din virksomhed, dine produkter og dine serviceydelser

Jeg sørger i beskrivelsen af din virksomhed for at præcisere hvor din virksomhed hører til jf. de fire geografiske niveauer, jeg har omtalt ovenfor. Jeg kombinerer beskrivelsen med de faglige søgeord, jeg fandt frem til i søgeordsanalysen.

Jeg skriver om dine projekter og ekspertiseområder, gerne kombineret udtalelser fra kunder. Hvad andre har udtalt om din virksomhed tæller nemlig langt mere end hvad du selv hævder. Igennem hele processen er det vigtigt, at markering af den geografiske placering er tydelig. 

Jeg giver dine kunder et indbydende førstehåndsindtryk

Når vi har fået dig frem på side et i søgeresultaterne, og fået kunderne til at klikke på netop din virksomhed, skal vi sikre os, at de bliver på din hjemmeside og ikke klikker sig væk. Google spotter hurtigt, hvis du har en høj afvisningsprocent, og vil derefter placere dig lavere i søgeresultaterne.

Kunderne ønsker at vide, hvem de har med at gøre, så vi skal sælge dig rigtig godt. Din hjemmeside skal afspejle din forretning og give den besøgende tillid. Hvis du har en praksis eller en fysisk butik, så skal vi sørge for at vise nogle billeder af høj kvalitet fra din virksomhed - helst også nogle af dig og dine medarbejdere. Videoer er en god måde at præsentere din virksomhed til dit publikum.

Er du en lokal virksomhed, skal jeg få din hjemmeside til at udstråle, at du er parat til at møde din kunde ansigt-til-ansigt. Du og dine medarbejdere skal frem i lyset. 

Udbygning med lokal linkning

Jeg vil i videst mulig omfang sørge for hjælpe Google til at forstå det geografiske tilhørsforhold gennem linkning til og fra andre lokale hjemmesider. 

Din lokale Facebook-strategi

Facebook bør absolut være en del af din lokale SEO-strategi. Nogle gange kan det være meget svært at få andre til at like din virksomheds Facebook-side, men vi bør som minimum få oprettet siden, udfyldt firmaoplysningerne og lavet en linkkobling mellem den og din hjemmeside. Nogle gange er det nemt at få folk til at like din hjemmeside, og så er det rigtig relevant løbende at fodre din Facebook side med nye indlæg om produkter og personer og events.
 

 
 

Optimering af lokale søge strategi | Lokal online marketing

 

 Jeg sørger for, at din virksomhed bliver fundet i lokalområdet.

 

 

Karsten Andersen

Telefon: 70 25 55 52

karsten@onlinewebdesign.dk

 

LinkedIn

Google+

 

 

 

Vi er en kreditværdig virksomhed baseret på Bisnodes kreditvurderingssystem. Vurderingen er foretaget ud fra en mængde forskellige beslutningsregler. Oplysningerne bliver opdateret dagligt via Bisnodes database. Kreditvurderingen af virksomheden er således altid aktuel.