Hvad er lokal SEO optimering - og hvorfor er det så vigtigt?

Lokal seo - Her finder du definitionen på lokal SEO strategi

Kontakt mig på telefon 70 25 55 52, hvis du har brug for hjælp til din lokale SEO optimering

Lokal SEO optimering er vigtig fordi millioner af kunder søger lokalt hver eneste dag

Lokal SEO er et strategisk arbejde, som hjælper din virksomhed med online markedsføring af dine produkter og tjenester til lokale kunder på nøjagtigt det tidspunkt, de søger efter dem. Lokal SEO inkluderer således en række strategier for at få dit websted godt placeret i Google søgeresultater og Google My Business samt virksomhedsregistre såsom De Gule Sider, Krak og Yelp foruden lokale anmeldelser. Lokal SEO er vigtig fordi millioner af kunder bruger lokal søgning hver eneste dag til at finde de bedste lokale virksomheder i deres område.

På denne side beskriver nogle af de virkemidler, jeg arbejder med, når jeg skal have dig frem på side et i de lokale søgeresultater

Hvad er en lokal virksomhed set med Googles øjne?

En lokal virksomhed er set med Googles øjne enhver virksomhed, der leverer varer eller tjenesteydelser til lokale personer eller virksomheder. En lokal virksomhed kan således være en en enkelt lokalt baseret virksomhed, eller det kan være en større virksomhed med flere butikker, der hver især opererer i bestemte afgrænsede lokale områder.

 

 

Lokal søge strategi - Lokal SEO - Lokal online markering

 

Lokalt søgeresultat for søgningen: [biler odense]

 

Hvorfor er lokal SEO marketing så vigtig?

Når din kunde ringer til dig, eller går ind ad din butiksdør, er hans forberedelse ofte begyndt med en online søgning. Ifølge en amerikansk undersøgelse fra 2016, vil 76 % af de personer, der gennemfører en lokal søgning på deres smartphone, besøge en lokal forretning inden for 24 timer. 28 % af disse besøg vil resultere i et køb.

Dette billede svarer formentlig til hvordan det ser ud i Danmark i dag. Med en stærk lokal digital tilstedeværelse, kan din virksomhed ikke blot øge din online synlighed, men også skaffe flere kunder til din fysiske placering.

Herunder ser du et søgeresultat for en søgning på [webdesign odense]. Jeg ligger blandt de tre geografiske resulatater og har en femte og en sjette placering i de organiske søgeresultater.

 

Søgeresultat for Google søgning på "webdesign odense"

Lokalt søgeresultat for søgningen: [webdesign odense]

 

 

Hvordan skal du gå til opgaven med lokal SEO?

Det er vigtigt, at du får taget magten over din optagelse på de virksomhedsregistre, som folk benytter. Nogle, såsom Google My Business, er helt gratis. Andre koster penge, hvis du også vil have et link til din side, og det vil du jo gerne. Det kan fx være steder som www.krak.dk og www.degulesider.dk. Optagelse af din virksomhed i www.linkedin.dk og www.facebook.dk og måske www.tripadvisor.dk og www.yelp.dk vil medvirke til, at du bliver mere synlig lokalt.
Tjek om de registrerede virksomhedsoplysninger er korrekte, og om du er havnet i de rigtige branchekategorier. Ukorrekte firmaoplysninger giver en dårlig brugeroplevelse, og vil skade din virksomheds tilgængelighed. Det kan fx ske, hvis du er registreret med forkert telefonnummer, e-mail eller postadresse. Eller hvis du har opgivet forkerte åbningstider. Dine kunder vil ærgre sig voldsomt, hvis din Google My business har fortalt at du har åbent, og de så kommer frem til en lukket dør.

Med det stigende antal online virksomhedsregistreringer, og det skiftende lokale SEO-landskab, er det bydende nødvendigt, at du som lokal virksomhed har fuldstændigt styr på, hvordan du er registreret i alle de vigtigste virksomhedsregistre.

Mulighederne for registrering i virksomhedsregistre som Google My Business ændres i øvrigt hele tiden. Derfor er det også vigtigt, at du løbende tjekker din optagelse her.

 

 

Lokal SEO med Google My Business

Min egen Google My Business, hvor jeg har udfyldt branchekategorier, åbningstider, langt et oplag ind med en af mine kundehistorier og fået nogle gode anmeldelser, som kan være med til at overbevise andre om, at jeg er værd at snakke med.
Du kan se, hvordan den kommer frem i et Google søgeresultat her: https://www.google.dk/search?q=online+webdesign

 

De fire geografiske niveauer for lokal søgning

Når du skal  op på side ét i de lokale søgeresultater, kan du tage udgangspunkt i fire geografiske niveauer:

  • Det regionale niveau (fx ’Fyn’)
  • By-niveauet (fx ’Odense’)
  • Kvarter-niveauet (fx ’Skibhuskvarteret’)
  • Gade-niveauet (fx ’Skibhusvej’)

Hjemmesider, der har fokus på et lokalt publikum er forskellige fra dem, som er nationalt eller globalt orienterede. Derfor skal det være tydeligt, hvor din lokale virksomhed hører til. En søgeordsanalyse vil hjælpe dig til at forstå, hvordan folk googler lokalt i dit område, og hvilke af de fire geografiske niveauer, du skal tage i brug:

Søgeordsanalysen hjælper dig til at forstå hvordan googler folk lokalt

Søgeordsanalyse kan være lidt indviklet, men start med at spørge dine kunder. Du skal ganske enkelt udspørge dine kunder om deres søgeadfærd. Spørg dem, hvad de søgte efter, da de første gang besøgte din hjemmeside. Eller bare spørg hvad de ville søge efter, hvis de var på udkig efter en virksomhed, som din. Du får på den måde yderst værdifulde oplysninger.
Jeg kan med mine værktøjer og min erfaring pejle mig yderligere ind på, hvad det er for søgeord, dine lokalt baserede kunder bruger. Da jeg betjener rigtig mange kunder over hele landet, er der stor sandsynlighed for at jeg har nogle relevante statistikker for andre kunder, som jeg kan dykke ned i.

For de mange lokale søgeforespørgsler, vil folk meget naturligt anvende en geografisk lokalitet, sammen med det produkt, de søger efter. For eksempel kan de vælge at de lokale søgninger: [biler odense], [biler odense M] eller [biler skibhusvej].

Det er dog langtfra altid, at folk benytter en geografisk lokalitet, når de søger efter noget lokalt. Som bekendt er Google jo fantastik god til at opfange folks intentioner, også selv om man ikke har angivet bynavn, vejnavn eller lignende i sin søgning

Så selv hvis folk ikke bruger et lokalt geografisk udtryk i deres søgeforespørgsel, vil Google alligevel ofte genkende deres forespørgsel som en lokal søgning. Hvis jeg således befinder mig i Odense, vil en simpel søgning efter [biler] uden angivelse af bynavn give mig lignende (men ikke identiske) resultater, som hvis jeg googler [biler odense]. Jeg vil få søgeresultater baseret på min placering, fordi Google i de fleste tilfælde ganske enkelt gætter at min forespørgsel drejer sig om en lokal søgning. 

Google AdWords er et af de bedste analyseredskaber

Et af de absolut bedste analyseværktøjer er en ganske almindelig AdWords konto (altså Googles betalte annoncer). Det kan være, at du allerede har en AdWords konto, som du kan passe til.

Hvis du ikke har en AdWords konto, kan jeg sætte en billig konto op, som kan give dig præcise informationer om, hvad folk googler. AdWords' søgeordsstatistik hjælper dig til at afsløre, hvad det er for lokale søgeord, der er vigtige for din virksomheds lokale seo.

Lav en fyldig lokal SEO-beskrivelse af din virksomhed, dine produkter og dine serviceydelser

Sørg i beskrivelsen af din virksomhed for at præcisere, hvor din virksomhed hører til jævnfør de fire geografiske niveauer, jeg har omtalt ovenfor. Kombiner beskrivelsen med de faglige søgeord, du fandt frem til i søgeordsanalysen.

Skriv om dine produkter, serviceydelser, projekter og ekspertiseområder, gerne kombineret udtalelser fra kunder. Det som andre har udtalt om din virksomhed tæller nemlig langt mere end hvad du selv hævder. Igennem hele processen er det vigtigt, at markering af den geografiske placering er tydelig. 

 

 

Kontakt Online WebDesign i Odense

Er du i tvivl om, hvordan du griber processen an, kan du kontakte mig på telefon 70 25 55 52

 

Giv dine kunder et indbydende førstehåndsindtryk

Når du er kommet frem på side et i søgeresultaterne, og fået kunderne til at klikke på netop din virksomhed, skal du sikre dig, at de bliver på din hjemmeside og ikke klikker sig væk. Google spotter hurtigt, hvis du har en høj afvisningsprocent, og vil derefter placere dig lavere i søgeresultaterne.

Kunderne ønsker at vide, hvem de har med at gøre, så du skal sælge dig rigtig godt. Din hjemmeside skal afspejle din forretning og give den besøgende tillid. Hvis du har en praksis eller en fysisk butik, så skal du sørge for at vise nogle billeder af høj kvalitet fra din virksomhed - helst også nogle af dig og dine medarbejdere. Videoer er en god måde at præsentere din virksomhed til dit publikum.

Er du en lokal virksomhed, skal din hjemmeside udstråle, at du er parat til at møde din kunde ansigt-til-ansigt. Du og dine medarbejdere skal frem i lyset. 

 

Google: få bedre lokal rangering

Udbygning med lokal linkning

Du skal i videst mulig omfang sørge for hjælpe Google til at forstå det geografiske tilhørsforhold gennem linkning til og fra andre lokale hjemmesider. 

Din lokale Facebook-strategi

Facebook bør absolut være en del af din lokale SEO-strategi. Nogle gange kan det være meget svært at få andre til at like din virksomheds Facebook-side, men du bør som minimum få oprettet siden, udfyldt firmaoplysningerne og lavet en linkkobling mellem den og din hjemmeside. Nogle gange er det nemt at få folk til at like din hjemmeside, og så er det rigtig relevant løbende at fodre din Facebook side med nye indlæg om produkter og personer og events.
 

 
 

Optimering af lokale søge strategi | Lokal online marketing

 

 Jeg har hjulpet mine kunder med at komme frem lokale søgninger i mere end 20 år. Hos Online WeDesign bliver du ikke mødt af telefonsluse, og du kommer altid direkte igennem til den samme kontaktperson – mig. Ring til mig på telefon 70 25 55 52 for en snak om dine muligheder.

 

 

Karsten Andersen

Telefon: 70 25 55 52

karsten@onlinewebdesign.dk

 

LinkedIn

Google+

 

 

 

Vi er en kreditværdig virksomhed baseret på Bisnodes kreditvurderingssystem. Vurderingen er foretaget ud fra en mængde forskellige beslutningsregler. Oplysningerne bliver opdateret dagligt via Bisnodes database. Kreditvurderingen af virksomheden er således altid aktuel.