Google SEO optimering af din hjemmeside – Sådan gør du!

Søgeoptimering i 10 trin – Jeg har gennem tiden lavet søgeoptimering på mange typer hjemmesider inden for utallige brancher. Regler og forudsætninger skifter, men på denne side har jeg lavet en opdateret oversigt over nogle af de vigtigste ting, du bør vide om søgeoptimering. Jeg kan hjælpe dig med at komme på side 1 gennem optimering af din hjemmeside

Ring til mig på telefon 70 25 55 52 hvis du vil have hjælpe til optimering af din hjemmeside!

 

Trin 1 – Hvad er søgeoptimering

Søgeoptimering er kunsten at gøre en hjemmeside relevant og betydningsfuld for søgemaskiner. Arbejdet består dels i at forbedre indhold og struktur på hjemmesiden (on-page SEO), og dels i at få gode og relevante links til sin hjemmeside (off-page SEO eller linkbuilding).

Arbejdet med at komme til tops i søgeresultaterne kaldes af nogle søgeoptimering eller søgemaskineoptimering, mens flere og flere benytter den engelske forkortelse SEO. 

Søgemaskinernes topprioritet er at vise søgeresultater af høj værdi for brugeren. Jo mere relevante søgeresultaterne er for brugerne, jo større trafik og indtjening vil søgemaskinen få.

På denne side forholder jeg mig mest til Google, for det er jo den søgemaskine, langt de fleste af os benytter. Men de råd, jeg giver, er for de flestes vedkommende også gældende for andre store søgemaskiner som Bing og Yahoo.

Søgemaskineoptimering på Wikipedia.

 

Organiske eller betalte søgeresultater

De almindelige, gratis søgeresultater går under betegnelsen organiske søgeresultater. For de fleste søgninger vil Google vise en søgeresultatside med en liste af links til sider med relation til de benyttede søgeord.
Søgeresultaterne er sorteret efter den relevans, som Google har tillagt de enkelte sider i forhold til de søgeord, der er søgt på. Søgeresutaterne vil derudover også være vægtet efter hvad Google i øvrigt ved om dig og dine interesser.
Googles betalte annoncer ligner almindelige søgeresultater, men er forsynet med et lille mærke: AdWords annonce mærke. Disse betalte søgeresultater vises for oven eller for neden i et søgeresultat. Læs mere om Google AdWords
Dette indlæg handler alene om de organiske, ikke-betalte søgeresultater.
 
Søgeresultat for "webdesign odense"
Herover ser du et søgeresultat for søgning på 'webdesign odense' - de betalte resultater er markeret med gult. Lokale virksomheder er markeret med grønt. Nederst ses de såkaldt organiske søgeresultater, som er "gratis".
 
 

Trin 2 - Gør Google opmærksom på din hjemmeside

Når du har registreret dit domænenavn, og har bygget noget af indholdet op, skal du have gjort Google bekendt med din hjemmeside.

Hvordan anmelder jeg min hjemmeside til Google

Rent faktisk behøver du ikke at anmelde din hjemmeside til Google. Google sætter meget større pris på, at der er et link til din hjemmeside fra en eller flere andre hjemmesider. Google vil normalt meget hurtigt finde disse links, og sørge for at din hjemmeside bliver indekseret.
Men du kan også aktivt på ind på denne side: google.dk/intl/da/add_url.html, og indtaste adressen på din hjemmeside og en eventuel kommentar. Du behøver kun at gøre det for din forside. Googles robot vil så crawle din hjemmeside ret hurtigt.
Vigtigt: Benyt aldrig tjenester, som kan sende dit link til et større antal (tvivlsomme) søgesteder på en gang. Disse tjenester er som oftest kun ude på at opfange din e-mail adresse til spambrug, og Google vil nedgradere din hjemmeside, når den finder ud af at du meget hurtigt har fået dit link ind på en masse tvivlsomme hjemmesider.
 
 

Trin 3 – Udvælg dine søgeord og søgesætninger

En søgeordsanalyse involverer noget research samt god viden om dit forretningsområde og hvilke behov du ønske at dække hos dine kunder.
Hvis du er i et snævert marked med få udbydere, hvor der samtidigt benyttes meget specielle søgeord, så kan være nemt at komme til tops i søgemaskinerne.

Har du derimod mange konkurrenter, som kæmper om de samme søgeord, kan det være vældig hårdt at kæmpe sig vej til tops i søgeresultaterne.

Søgeord eller søgesætning?

I denne artikel benytter jeg både termerne søgeord og søgesætning. Når jeg benytter søgeord, tænker jeg fortrinsvist på et enkelt ord, f.eks. biler. Når jeg benytter søgesætning tænker jeg på situationer, hvor brugeren søger på flere ord på én gang, f.eks. biler odense.
Med sætning mener jeg ikke nødvendigvis en helstøbt sætning, men bare flere samtidige søgeord, som brugerne kan tænkes at skrive i søgefeltet.
For mange brancher vil det være for vanskeligt at komme til tops på et enkelt søgeord. Så i stedet for at målrette din hjemmeside mod biler, kan det være mere fornuftigt at målrette hjemmesiden mod biler odense, eller måske billige brugte biler odense.
Her må man tænke i brugerens baner. Søger han eksempelvis på søgeordet biler, resulterer dette i flere millioner søgeresultater. Han vil sikkert forsøge at indsnævre med kombinationer af søgeord - måske en geografisk indsnævring.
Søger han på biler odense reduceres antallet, og alle de øverste resultater har en tydelig Odense-relevans.
Er han stadig ikke tilfreds, kan det være, at han forsøger med billige brugte biler odense osv.

Inspiration til at finde søgeord

Der er mange måder at blive inspireret til gode søgeord. Det er ikke meningen, at du skal finde så mange søgeord som muligt. Opgaven går i stedet ud på, at få et godt materiale til at finde netop de søgesætninger, du vil satse på: 
  • Slå op i Googles søgeordsværktøj: Google Søgeordsplanlægning. For at få adgang til den, skal du have en AdWords konto. Indtast de ord, du allerede har fundet, og se, hvad der kommer frem.
  • Sæt gang i en Google AdWords annonce kampagne. Her vil du finde en guldgrube af information om brugernes foretrukne søgeord.
  • Tag et kig på dine konkurrenters sider. Hvilke søgeord satser de på. Tjek også, hvad de har skrevet i Titles og Descriptions på deres sider (læs om Titles og Descriptions i kapitel 4).
  • Lav en almindelig Google søgning på de søgeord, du allerede har fundet, og se hvad der dukker op. Det kan måske inspirere dig til endnu flere søgeord og søgesætninger.
  • Prøv også keywordtool.io Her kan du i løbet af ingen tid få massevis af ideer til søgeord.
  • Det kan også stærkt anbefales, at du tilknytter din hjemmeside til Google Webmaster Tools. Her får du oplysninger om alle de søgninger, hvor du er kommet med i et Google søgeresultat, samt hvilken placering, du fik. Det sætter dig i stand til at gå målrettet efter bedre placeringer på gode søgeord.

Tjek forskellige varianter af søgesætninger

Google har helt styr på, at søgeordene bil og biler er to sider af sammen sag. Men når du skal lægge dig fast på hvilken søgesætning, du vil målrette din hjemmeside imod, er det ikke ligegyldigt, om du benytter entals- eller flertalsform. Selv små variationer i en søgesætning kan give vidt forskellige resultater. Prøv f.eks. at søge på disse fire varianter, og se hvor forskelligt søgeresultatet falder ud:
  • brugt bil i odense (153.000 resultater)
  • brugte biler i odense (433.000 resultater)
  • brugt bil odense (156.000 resultater)
  • brugte biler odense (436.000 resultater)

Bemærk: når du tjekker resultatet af en søgning i Google, så benyt en inkognito browser, hvor du søger anonymt. Ellers vil Google tage hensyn til, hvad den i øvrigt ved om dig. Jeg benytter selv incognito-browseren i Chrome.

Prøv at danne dig et indtryk af de søgeresultater, der ligger øverst for hver af de forskellige søgninger. Er der nogle af dem, der ser ud til at være havnet der, uden at de er skrappe til søgeoptimering? Hvis det er tilfældet, er det måske en nem kamp at tage op.

 

Sammenhold dine observationer fra disse prøvesøgninger med hvad f.eks. Google Keywords Planner (se ovenfor) fortæller dig om hvor mange konkrete søgninger, der er på de forskellige søgesætninger, og træf dine valg.

 
 

Trin 4 – Søgeoptimering af din hjemmeside

Hvis du har fulgt anvisningerne i de foregående trin, har du nu fundet frem til hvilke søgesætninger, du vil satse på. Herefter skal du placere disse søgesætninger i et passende antal gange på hjemmesiden, på de rigtige steder og med variationer. Søgetætningerne skal placeres både i den synlige tekst og i den 'skjulte' HTML-kode.

Hav særlig opmærksomhed på din forside

Forsiden er naturligvis hjemmesidens vigtigste side. Her vil Google indledningsvist vil prøve at finde ud af, hvad det hele handler om.
Hvis du har en side, der skal være ekstra meget fokus på, vil forsiden være det bedste sted at lægge en lille teaser ind. Teaseren kan bestå af en overskrift, et par linjers tekst og et link ind til den side, du er i gang med at optimere. Din søgesætning kan optræde i både overskrift, tekst og link, evt. med lidt variationer, så det ikke ser for overoptimeret ud.

Hvor mange ord bør der være på en side?

Man kan dog ikke sige præcist hvor mange ord pr. side, der er det optimale. Du kan nå til tops i søgemaskinerne med 100-1.000 ord på en side. Hvis du har svag konkurrence, kan du komme til tops på mindre. Under 100 ord kan tælle ned, og over 1.000 (som denne side) kan være overvældende for de besøgende. Faktisk går tendensen imod at Google ikke vægter helt så højt, om du har lavet en fyldig artikel, men mere om du har lavet en artikel, som opfylder læserens behov - Google kigger os alle over skulderen!

Hvor mange gange skal jeg gentage søgeordene?

Hvis du gentager dine søgesætninger for mange gange, kan det både gå ud over den naturlige læsbarhed og Google vil forledes til at tro, at du er ude på at spamme – og det er du jo sådan set også. Og så kan Google dømme dig ned ad rangstien.
Tidligere gik man meget op i at måle søgeordstætheden, altså hvor mange procent af teksten ens søgeord udgjorde. Dette er ikke mere relevant efter at Google i langt højere grad forsøger at tage bestik af brugeroplevelsen. Så sørg først og fremmest for at dine sider har et velskrevet og originalt indhold. Hvis Google registrerer at dit indhold værdsættes af brugeren bliver du belønnet med en højere placering i søgeresultaterne.

Kan jeg målrette mod flere søgesætninger pr. side?

Det vil som regel være det mest fornuftige at målrette mod et søgeord eller en søgesætning pr. side. Så er du sikker på, at du holder fokusset. Konkurrencen er benhård derude. Hvis du har flere vigtige søgeord, så lav en optimeret side pr. søgeord/søgesætning. På denne side optimerer jeg alene mod søgeordet søgeoptimering, og jeg har ligget øverst på det ord i mere end 10 år. Jeg benytter også de mere benyttede søgeord SEO og søgeoptimering på siden, men det er alene for at benytte varianter, hvilket Google godt kan lide, ikke for at forsøge at komme øverst i søgeresultaterne på disse ord også.

Hvor skal jeg placere mine søgeord?

Når en søgemaskine undersøger, hvad din webside handler om, vil den lede efter ord og deres placeringer flere forskellige steder på siden:
  • Står ordene i overskrifter.
  • Står søgeordene højt på siden.
  • Står ordene i links fra de øvrige sider på sitet.
  • Står ordene i sidens Title
  • Står ordene i sidens Description.
  • Står ordene i alt-tags bag billeder.
  • Nedenfor gennemgår jeg tekstplaceringerne én efter én:

Søgeord i overskrifter

Søgemaskiner forsøger at tænke som de besøgende på din hjemmeside. De besøgende vil hurtigt orientere sig ned over siden og se, hvad der står i overskrifter. Faktisk er det en god ide at dele din tekst op i flere afsnit end hvad der er normalt i andre sammenhænge, og så give hvert afsnit en overskrift.
Det letter læsbarheden i webtekster, og giver bedre mulighed for, at du på en naturlig måde kan gentage dine søgeord.
Søgemaskinerne vil især opfatte tekster med H1, H2, H3 etc. tags som overskrifter. Du skal kunne have en H1 overskrift placeret øverst på siden. Herunder gerne et eller flere H2 overskrifter, som muligvis hver især har en eller flere H3 overskrifter under sig afhængig af tekstens længde.

Søgeord placeret øverst i teksten

De fleste eksperter mener, at søgemaskiner opfatter ord i begyndelsen af siden som mere repræsentative for siden end ord placeret i slutningen af siden. Det er derfor er en god ide at få hovedparten af dine søgeord placeret i begyndelsen af siden.

Søgeord i links ind til siden

Søgeord i link til din side er en af de vigtigste faktorer når Google skal forstå, hvad din side handler om. Har du en meget vigtig side, så vil det være godt med et link fra din forside, hvor søgeordet eller søgesætningen står i selve linket. Læs også om eksterne links til din hjemmeside (linkbuilding)

 

Søgeord i sidens Title

Inde i HTML-koden, som ligger til grund for din webside, kan du placere to tekster, som er af stor betydning for søgemaskinerne. Den ene af disse tekster er sidens Title. Hvis du f.eks. åbner denne hjemmesides forside, højreklikker med musen, og vælger "Vis kilde", får du vist HTML-koden for netop denne side. Et sted i toppen af siden vil du kunne identificere følgende linje:
  • <title>Online WebDesign | TILBUD på Webdesign og Søgeoptimering</title>

(Det kan meget vel være, at jeg har ændret tekstindholdet, så det ikke er helt det samme du ser).

 

Eksempel på søgereaultat

Eksempel på hvorledes Title vises i et søgeresultat (den øverste blå linje)

 

Du har adgang til dine siders Titles via det CMS system, som du benytter til at redigere din hjemmeside. Det er forskelligt hvad det præcist hedder, og hvor du finder det. Men det super vigtigt, at du får styr på det.

Du bør placere dit søgeord eller din søgesætning i din sides Title. Der er to årsager til dette:
  • Tekster, der står i sidens title er det, som søgemaskinerne vægter aller højest, når de skal prøve finde ud af hvad en webside drejer sig om.
  • Når folk får øje på den eller de søgte ord i et søgeresultat, er der større chance for, at de vil klikke her.
Det er ikke en god ide at have dit søgeord med to gange i sidens title. Hvis du prøver at klemme søgeordet ind to gange, så forsøg at lave varianter af det, f.eks. ental/flertalsversion af ordet.
Man kan ikke sige præcist hvor mange tegn man maksimalt bør have med i en Title. Google måler længden af din Title i pixels. Det betyder, at du kan have flere smalle bogstaver end brede bogstaver i din Title. Så jo smallere dine bogstaver er, jo flere kan du have med i et søgeresultat.
Hvis du kommer ud over den mulige pixelbredde, vil Google korte titlen af med prikker....
Du har måske bemærket, at mange er begyndt at benytte tegnet | som skilletegn i Titles. Det er simpelthen fordi tegnet | fylder færre pixels i bredden end tegnet -. 
I sommeren 2017 er det fornuftigt at holde sig under 571 pixels i bredden på for en almindelig pc eller mac skærm.
Hvis du ikke har tålmodighed til at måle Titlens pixel længde, så hold dig på max 60-65 tegn inkl. mellemrum, så er du nogenlunde sikker på ikke at komme op på 571 pixels.
Din Title bør være på mindst 30 tegn for at Google ikke opfatter den som værende for at have for tyndt indhold.
Hvis du vil have styr på, hvor mange pixels dine Titles er i bredden, så benyt værktøjet Screeming Frog, som er beskrevet længere nede på siden.
 

Søgeord i sidens Meta Description

Meta Description er ligeledes en tekst, som er placeret skjult i sidens HTML. Som navnet antyder er den en tekst, som overordnet beskriver, hvad siden indeholder. På min forside kan den eksempelvis se således ud inde i koden:
  • <meta name="description" content="Webbureau med speciale i webdesign, søgeoptimering og rådgivning på internetområdet">
Meta Description har ikke indflydelse på, hvor højt du bliver listet i søgemaskinerne, men søgemaskinerne bruger denne tekst til beskrivelse af sidens indhold. Så sørg for, at teksten er beskrivende og lokker din målgruppe til at klikke.
 
Eksempel på søgereaultat
Eksempel på hvorledes en sides Description bliver vist i et søgeresultat (den nederste linje).
 
Her gælder det lige som for sidens Title, at teksten bliver begrænset af, hvad den fylder i pixels. Bredde tegn vil fylde mere end smalle tegn.
For Descriptions vedkommende er det visning på smartphone, som sætter overlæggeren. Her i sommeren 2017 er det 930 pixels. Ud fra det vil det være et godt bud, at holde sig under 140 tegn, for at være på den sikre side.
Din Description bør være på mindst 70 tegn for at Google ikke opfatter den som for 'tynd'.
Hvis du vil måle pixel-bredden på dine titles, så benyt også her værktøjet Screeming Frog, som er beskrevet længere nede på siden.
 

Søgeord i Meta Keywords - Spild ikke kræfterne på det!

Søgemaskinerne benyttede tidligere keywords til at identificere, hvad en webside handlede om. Google bruger det dog ikke mere til noget som helst. Mange redigeringssystemer har desværre stadig et felt med Meta Keywords, man kan udfylde. Det får folk til at fylde alle mulige mere eller mindre gennemtænkte ord ind her. Mit bedste råd er - lad være med at skrive noget her. Brug energien et andet sted, med mindre du søgeoptimerer til den kinesiske søgemaskine, Baidu, her skulle det stadig have en betydning :)
 

Søgeord i billeders alt-tags

Alt-tags er designet til at hjælpe synshandicappede til at forstå hvad billeder viser. Søgemaskiner vil i en vis udstrækning tillægge det betydning, hvad der står i alt-tags. Nogle råd er:
  • Undgå opremsninger (fx: "webdesign, søgeoptimering, seo, søgemaskineoptimering").
  • Brug en simpel beskrivelse (fx "Webdesign og søgeoptimering").
  • Brug max 5-7 ord.
Der er desværre ikke alle cms-systemer, som giver mulighed for at indlægge tekst i form af alt-tags ind bag billeder.
 

Søgeord i sidens webadresse

Det er den almindelige opfattelse, at det er en fordel at medtage søgeordet i domænenavnet eller i filnavnet. Fx www.billige-biler.dk/odense/billige-biler.
Google vil lægge mærke til at ordet står der, og det vil være en pæn og brugervenlig url, hvis nogen f.eks. skulle vælge at sende den i en mail.

Link gerne til andres sider

Google vil belønne dig, hvis du fra sider med et bestemt indhold linker til andre fornuftige sider med indhold, der matcher. Det hjælper Google til at forstå, hvad de sider, du linker til, handler om. Kunsten er at finde relevante sider, som ikke er konkurrentsider :)

Analyseværktøjer

De fleste redigeringsværktøjer til hjemmesider giver ikke særlig gode muligheder for at få overblik over, om man har udfyldt meta-tags, overskrifter m.v. på en god og varieret måde, om der er stavefejl, om der er døde links m.v. Herunder har du forslag til et par værktøjer:

 

Google site-søgning

En almindelig Google site søgning skaffer dig et hurtigt overblik over hvordan du har udfyldt dine Titles og Descriptions:

Her kan du naturligvis først se dine ændringer, når Google har været forbi og registreret dem. Det kan tage nogle dage.

 

Screeming Frog

Screeming Frog et fantastik program, som du ret nemt kan installere på din computer. Du kan downloade programmet fra denne side: 
Screaming Frog er her i sommeren 2017 er gratis for op til 500 webadresser. Webadresser er ikke kun almindelige html-sider, men omfatter også billeder, css-filer, js-filer m.v. Den gratis versionen giver heller ikke fuld adgang til til alle konfigureringer eller til at gemme scanninger.
 
 
 
 

Trin 5 - Sider som ikke skal indekseres

En vigtig del af arbejde med at optimere hjemmesider er at sørge for, at Google og andre søgemaskiner ikke skal bruge unødig tid med indeksering af uinteressant indhold på din hjemmeside. Du kan med forskellige midler blænde af for f.eks. duplicate content eller sider med tyndt indhold, som potentielt kan give dig en lav pagerank og en lavere domainrank. Læs mere om duplicate content / kopieret indhold hos Google
 

Noindex tag

Når du sætter et noindex ind i headeren på din webside, fortæller du Google og andre søgemaskiner, at siden ikke skal indekseres i søgeresultaterne. Koden ser således ud:

  • <meta name="robots" content="noindex">

Selv om din side ikke bliver indekseret i søgemaskinerne vil din pagerank for siden stadig være intakt, og "flyde" videre til de sider, du linker til. Læs mere om NOINDEX tags hos Google

 

Nofollow tag

Nofollow er noget, man hovedsageligt benytter til links til eksterne sider, som man ikke vil stå inde for. Det vil typisk automatisk blive sat ifm. indlæg, som folk har skrevet i blogs. For her kan man jo ikke altid stå inde for, hvad tilfældige folk linker til. Det kan se således ud:

  • <a href="http://www.eksempel.dk" rel="nofollow">KLIK</a>

Det kan også være, at du på din side har en omtale og et link til noget, som du selv af forskellige årsager ikke kan stå inde for. Så er der jo ingen grund til at give linkværdi videre. 

Det er også vigtig, at du sætter nofollow på åbenlyst betalte links på din hjemmeside. Det siger jo sig selv, at Google gerne vil undgå, at man kan betale sig til popularitet. Og det er faktisk noget de tjekker manuelt. Læs mere om NOFOLLOW tags hos Google

 

Canonical tag

Mange hjemmesider, ikke mindst shops, har sider med stort set samme tekstindhold men med forskellig url. Det kan være et produkt, som kan vises i forskellige varianter:

  • www.eksempel.dk/produkt?str=L
  • www.eksempel.dk/produkt?str=XXL

For at ikke at irritere Google med at skulle bruge tid på at crawle og indeksere begge url'er sætter du canonical tag i sidens header:

  • <link rel="canonical" href="www.eksempel.dk/produkt?str=L" />

Læs mere om CANNONICAL tags hos Google

 

Disallow (robots.txt)

Alle sider har (bør have) en robots.txt fil, som ligger det samme sted på alle hjemmesider. Du kan f.eks. se, hvordan den ser ud på her på denne hjemmeside. Her angiver du hvilke mapper, du ikke vil have Google til at indeksere.

Det kan f.eks. dreje sig om mapper med duplicate content, som vil skade din pagerank i søgeresultaterne. Læs mere om ROBOTS.TXT hos Google

 

Angivelse af sidedelt indhold med rel="next" og rel="prev"

Nogle gange vælger man at opdele en side med f.eks. 100 produkter i flere underside med f.eks. 5 sider med hver 20 produkter. Alt andet end produkterne er dermed fuldstændig ens. Google kan som regel godt finde ud af hvorledes det hænger sammen, men det vil være en fordel at markere over for Google, at siderne ligger i en logisk rækkefølge. du kan læse om, hvordan du gør det med el="next" og rel="prev" i nedenstående link:

Læs mere om rel= "next" og rel="prev" hos Google

 
 
 

Trin 6 – Linkbuilding

Linkbuilding, altså det at skaffe gode links, som peger ind til din hjemmeside er næsten lige så vigtigt som at bygge godt indhold op på din hjemmeside. Generelt kan man sige, at jo flere links du har til din hjemmeside, jo højere vil du blive listet i søgemaskinerne.
Det er dog ikke alle links, der er lige gode, og nogle er direkte dårlige. Generelt gælder, at de bedste eksterne links til din hjemmeside er:
  • Links fra relevante hjemmesider
    (sider, som indeholder nogle af de samme søgeord).
  • Links fra vigtige sider
    (sider, som selv lister højt i søgemaskinerne).
  • Links, som inkluderer dine søgeord i link-teksten
    (også kaldet ankerteksten).
  • Links, som ligger på sider, hvor der er få eller ingen andre links.
     

Troværdighed, autoritet og pagerank

Når du arbejder på at skabe gode links til din hjemmeside, skal du sørge for, at få mange og varierede links, allerhelst fra sider, som har stor troværdighed, autoritet og pagerank.

Pagerank er en rent matematisk popularitetsanalyse, som Google foretager. Pagerank tager udgangspunkt i hvor mange, der linker til din side og hvor populære, de der linker til dig, er.

For at få en ide om hvilke hjemmesider og enkeltsider, det er gode at få et link fra, benytter jeg www.moz.com, som har en toolbar, som kan installeres i din browser. MOZ forsøger at lægge sig tæt op ad Googles måde at kalkulere på. Herunder kan du se, hvordan MOZ i skrivende stund har vurderet den side, du sidder og kigger på nu.

 

Mozbar i browser

Mozbar i din browser viser pagerank for den aktuelle side, du befinder dig på

 

 

Tjek hvem der linker til dine konkurrenter

Hvis du manger inspiration til, hvor du kan få gode links til din hjemmeside, er det en god ide at starte med at undersøge hvem der linker til dine konkurrenter. Mange af dem, der linker til dine konkurrenter kunne sagtens være nogle, som du også kunne få til at linke til dig. 
Begynd med at tjekke hvilke konkurrenthjemmesider, der klarer sig godt på Google. Det gør du ved en simpel søgning på de søgeord, som du gerne vil ligge højt på. Du kan lægge ud med at analysere de første 5-10 konkurrenthjemmesider, som dukker op på side ét i søgeresultatet.
Der findes forskellige gratis backlink tjekkere på nettet. Nedenfor har jeg forslag til gode backlink checkere, hvor du kan oprette dig som ikke-betalende abonnent:
 

Ahrefs Site Explorer and Backlink Checker

Ahrefs vil altid vise dig de vigtigste link til en side, selvom du ikke er betalende abonnent: www.ahrefs.com
 

Open Site Explorer (Moz)

Open Site Explorer (Moz) viser backlink rapport i fuld skala, også når du er gratist. Til gengæld kan kun køre et par test om dagen. Derefter må du pænt vente til næste dag. moz.com/researchtools/ose/

 
Et backlink tjek af dine konkurrenter vil give dig en masse inspiration. Nogle af de backlinks, som konkurrenterne har, vil du også kunne opnå. Nogle gange kan en mail gøre det. Andre gange skal du måske ringe ejeren af hjemmesiden op.

Gensidige links - nej tak

Gensidige links betyder at to hjemmesider linker til hinanden. Når to ligeværdige hjemmesider linker til hinanden, kan deres betydning stort set ophæve hinanden – så gå efter eksterne links, hvor du ikke behøver at linke tilbage.

Anmeld din hjemmeside til brancheoversigter og vejvisere

Det kan være en god ide at anmelde din hjemmeside til lokale online vejvisere og brancheoversigter. Men husk, at det ideelle link kommer fra relevante hjemmesider, som handler om det samme som din hjemmeside. Sats på vejvisere og brancheoversigter, som selv er populære, og som i øvrigt kan give dig brugbar trafik.
Få dine kunder eller leverandører til at linke til din hjemmeside. Men aller helst, hvis du kan undgå at linke tilbage til dem

Deltag i online debatter

Mange velbesøgte sites giver mulighed for at deltage i faglige debatter, som kan give dig mulighed for at lave et relevant link til din hjemmeside. Eksempler kan være:

  • www.amino.dk/members/KarstenA.aspx
  • www.kommunikationsforum.dk/Karsten-Andersen

Kan jeg generere links for hurtigt?

Ja, det kan du godt. Hvis du for eksempel havde 3 links i går og 50 links i dag, så kan søgemaskinerne formode, at du har gang i nogle lyssky aktiviteter og lægge dig på is.
 
 
 

Trin 7 – Social søgeoptimering med Google+

Google er afhængig af informationer fra sociale medier for kunne følge med i, hvad folk interesserer sig for lige her og nu. Læg f.eks. mærke til, at hvis der sker en stor begivenhed ude i verden - så er Google inden få timer på pletten med søgeresutater, der er relevante for emnet. Det kan Google kun mestre, hvis den har snablerne dybt nede i de sociale medier.

Links mellem din hjemmeside og dine social medier

Du vil hjælpe Google til at forstå, hvad din hjemmeside handler om, hvis du parallelt hermed kører opdateringer i et eller flere sociale medier. Det kan f.eks være Facebook, Pinterest, Twitter, Google+ eller LinkedIn.

Sørg for at linke de sociale medier og din hjemmeside sammen. Hvis du f.eks. har en Facebook side kørende, kan du på Facebook siden angive, at den hører sammen med din hjemmeside, og samtidigt kan du på din hjemmeside have et Facebook ikon, som linker over til din hjemmeside.

 

Eksempel på sociale medier links ikoner på en hjemmeside

 

Sørg for løbende at skrive nogle opdateringer, hvor du linker til noget gammelt eller nyt på din hjemmeside. 

 

Brug Google+ til din søgeoptimering!

Google+ kan betragtes som en mellemting mellem LinkedIn og Facebook.

Google har satset meget på at gøre Google+ til et populært socialt medie, dog uden det store held, og for mange virker Google+ som et noget nørdet sted.

Google+ er selvfølgeligt specielt kraftfuldt til søgeoptimering, da det er Googles helt eget sociale medie, og Google helt klart giver fordele til dem, som benytter sig af muligheden. 

Herunder har du en lille guide til, hvordan du kommer på:

 

Opret en Google konto

Inden du går i gang, skal du have oprettet en Google konto. Du har allerede en Google konto, hvis du f.eks. har en Gmail konto, hvad der jo er mange, der har. Hvis du ikke har, så start her: 
https://accounts.google.com

 

Opret en personlig Google+ profil

Når du har din personlige Google konto på plads, kan du oprette din personlige Google+ profil. Start her: plus.google.com

Fyld ud med personlige interesser, meld dig ind i relavante grupper, som er af interesse for din søgeoptimering, deltag i debatter etc. Sørg for at skrive hvilke hjemmesider og blogs, du er redaktør på.

Når du har oprettet en Google+ profil, kan du lægge et link til din profil ind på de indlæg du skriver på din blog eller din hjemmeside. Dermed fortæller du Google, at det er dig, som er forfatter. Linket skal gå til adressen på din profil med en lille ?rel=author tilføjelse:

  • https://plus.google.com/+KarstenAndersen?rel=author

Linket kan så se ud som:

 

Opret en Google+ side via din Google+ profil

Du kan nu via din Google+ profil oprette en Google+ side for din virksomhed, din forening eller noget helt trejde. Udfyld den med billeder, tekst, kontaktdata, hjemmeside adresse. Sørg for at lave et social media link fra din hjemmeside til din Google+ side, som beskrevet ovenfor.

 

Tag magten over din virksomheds "Google My Business" profil 

Hvis Google allerede har registreret din virksomhed, så skal du ikke oprette en ny Google+ side for din virksomhed fra bunden af. Søg i stedet din virksomhed frem på Google, og autoriser dig som ejer af din virksomheds Google My Business registrering.

Tryk på den blå  "Kom på Google" knap, og forsøg dig frem med forskellige søgninger på virksomhedsnavn og adresse, for at se, om du ikke allerede er registreret. Hvis du dukker op, så følg Googles anvisninger for at du kan få ejerskab til kontoen.

Når du har fået ejerskab til kontoen kan du udfylde den med forskellige vigtige oplysninger om brancher m.v.

Google My Business er et rigtig godt supplement til din hjemmeside, fordi det giver din virksomhed en øget tilstedeværelse på Google. De oplysninger, du angiver om din virksomhed, kan blive vist i Google Søgning, Google Maps og Google+.

 
 

Trin 8 – Overvåg dine fremskridt

For at få det rette udbytte af din søgemaskineoptimering, er det vigtigt, at du systematisk følger op på dine tiltag.

Installer et godt statistikprogram

Hvis du ikke allerede har et godt og detaljeret statistikprogram, så bør du kraftigt overveje Google Analytics. Den bedste metode er via åbning af en Google Adwords konto. Så har du AdWords klar, hvis du skulle få lyst til at prøve Google's betalte annoncer også.

CuteRank – En god rank tjekker

Din placering på Google og andre søgemaskiner kan måles med CuteRank, som er et lille program, som du kan installere på din computer. Du kan gratis holde øje med et domæne i lige så mange lande, og lige så mange søgeord, du har lyst til. Hvis du vil holde øje med flere domæner, skal du betale et mindre beløb og lidt til den årlige opdatering. www.cuterank.net
 

Trin 9 - Suppler med betalte besøgende

Det kan godt betale sig at supplere din søgeoptimering med betalte annoncer. Da Google er langt den mest benyttede søgemaskine, er det også deres betalingsprogram, Google Adwords, du skal interessere dig for. De betalte annoncer er de annoncer, der dukker op for oven, til højre og nogle gange for neden et søgeresultat under overskriften "Sponsorerede links".
Google AdWords er et uhyre omkostningseffektivt annoncemedie. Hvis du udnytter AdWords optimalt, kan du i de fleste tilfælde tiltrække din målgruppe med rekordlave omkostninger.
Det koster ikke noget at få vist en sponsoreret annonce på Google eller på et af de millioner af andre internet-medier, Google samarbejder med.
Som annoncør betaler du kun, når der bliver klikket på din annonce. Du bestemmer selv hvor meget du max vil betale for et klik, og du bestemmer selv hvor højt det daglige budget skal være. Generelt vil din annonce blive placeret højere, jo mere du er villig til at betale for et klik.

Søgeannoncer i andre medier

Selv om Google er det absolut førende søgemedie i Danmark, kan det i nogle tilfælde godt betale sig at køre parallelle kampagner i andre søgemedier, som f.eks. Bing eller Jubii.

Bannerkampagner

Bannerkampagner benyttes ofte til kortvarige og intensive kampagner. Og ofte i sammenhæng med kampagner på andre medier. Bannerkampagner er også effektive når der er tale om længerevarende brandingkampagner.
 
 

Trin 10 - Konverter de besøgende til kunder

Det er ikke nok, at din hjemmeside bliver fundet. Det er lige så vigtigt, at din hjemmeside formår at skabe dig udbytte af de besøgende. Dette kræver, at hjemmesiden er indbydende for personer i din målgruppe, og at de fanger hjemmesides budskab. Det er dernæst vigtigt at den formår, at få personer i din målgruppe til at foretage sig de rigtige handlinger. Det kan fx være at købe (meget) - at downloade noget - at ringe til dig - at sende en mail til dig - eller at udfylde en kontaktformular.
For at forfølge succesen, skal du se kritisk på din hjemmeside kritisk:
  • Design – er designet tilpasset målgruppens æstetik?
  • Budskab – er det klart for din målgruppe, at de er landet det rigtige sted, og hvad du kan gøre for dem?
  • Struktur – er strukturen overskuelig, og fører den de besøgende mod målet?
Erfaringen siger, at du ved målrettet arbejde med de enkelte siders indhold, kan forøge en hjemmesides indtjening ganske betragteligt. Dette er dog ikke emnet for denne vejledning.
 
 
Rigtig god fornøjelse med arbejdet!
 
 
 
 
 

Det periodiske system for SEO succes

Kloge mennesker har lavet denne fantastiske SEO oversigt med inspiration fra det grundstoffernes periodiske system. Jeg har selv rammet den ind og hængt den over mit skrivebord Hent den hos Search Engine Land

 

Det periodiske system for SEO faktorer
Det periodiske system for seo faktorer giver god og systematisk inspiration til hvor du skal sætte ind med dine SEO-aktiviteter.
 
 
 
 

 Vi tidoblede besøgstallet og ansatte fire nye medarbejdere med effektiv søgeoptimering.

 

 Karsten har holdt vores biler på toppen af Google i København i 15 år

Jacobsen Biler på Nørrebro i København

 

 Vi oplevede en eksplosiv stigning i antallet af henvendelser fra hjemmesiden

Vilhelms Musikværksted, Taastrup/København

 

 Prisen var den halve af konkurrenternes

City Group, Middelfart

 

 

Googles begyndervejledning i søgemaskineoptimering

Google har i 2008 udgivet en vejledning i søgemaskineoptimering til Googles egne teams. På trods af alderen er den rigtig god at blive klog af, og indholder mange basale spilleregler, som er gode at få ind på rygmarven: Googles begyndervejledning

 
 

Optimering af lokale søge strategi

 

 Hvis du har en halv times tid, kan du her få indsigt i nogle af de vigtigste ting, om god søgeoptimering.

 

Karsten Andersen

Telefon: 70 25 55 52

karsten@onlinewebdesign.dk

 

LinkedIn

Google+

 

 

 

Begrænsninger

Denne side handler mest om søgeord og tekster. Der er mindre fokus på tekniske emner som sidehastighed, sidearkitektur og vigtigheden af at have en mobilvenlig hjemmeside.
Du finder heller ikke så meget om den vigtige disciplin at konvertere de besøgende til kunder, når de først har fundet vej til din side.